Banner Centenario

Michelangelo discendente dei Canossa e scultore di Matilde

Golinelli Paolo
Articolo Immagine
ISSN:
2612-3266
Rivista:
Matildica
Anno:
2024
Numero:
VII
Fascicolo:
MATILDICA VII-2024

Un’attenta lettura della biografia di Michelangelo di Ascanio Condivi (1553), anche attraverso l’interpretazione di Paul Barolsky (The Faun in the Garden. Michelangelo and the Poetic Origins of Italian Renaissance Art, 1994), porta l’A. a considerare la rappresentazione della vita attiva, che fa pendant alla vita contemplativa, nel monumento funebre di Giulio II in San Pietro in Vincoli (Roma), una raffigurazione di Matilde di Canossa, di cui l’artista si sentiva discendente.

Parole chiave: Matilde di Canossa mito, Michelangelo, Ascanio Condivi, Paul Barolsky.

Michelangelo, descendant of the Canossa family and sculptor of Matilda

A careful reading of Ascanio Condivi’s biography of Michelangelo (1553), conducted also through the interpretation of Paul Barolsky (The Faun in the Garden. Michelangelo and the Poetic Origins of Italian Renaissance Art, 1994), leads the A. to consider the representation of the active life, which is a pendant to the contemplative life, in the funeral monument of Julius II in San Pietro in Vincoli (Rome), in a depiction of Matilda of Canossa, of whom the artist himself avowed to be a descendant.

Keywords: Matilda of Tuscany’s mith; Michelangelo, Ascanio Condivi, Paul Barolsky.