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La Ventilazione Trasversale applicata alle gallerie artificiali a traffico monodirezionale: il caso della galleria S2 di Varsavia

Faggioni Nicolò Bizzi Federico Bringiotti Massimiliano
Articolo Immagine
ISSN:
0393-1641
Rivista:
Gallerie e grandi opere sotterranee
Anno:
2016
Numero:
119
Fascicolo:
Gallerie e grandi opere sotterranee N.119/2016

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Il presente articolo tratta di un caso particolare di applicazione di un sistema di ventilazione trasversale per galleria e di come la scelta finale della soluzione progettuale proposta abbia influito sulle geometrie finali e sugli aspetti realizzativi della galleria stessa, abbattendone i costi (preventivati) di realizzazione e determinando così l’aggiudicazione ed il commissioning dell’opera. Stiamo parlando del progetto della nuova superstrada S2, Tangenziale Sud di Varsavia, ed in particolare del Lotto A di 4,6 km da Pulawska a Przyczółkowa che comprende una galleria a doppio fornice di circa 2.4 km. La gara, indetta dal committente GDDKiA (Direzione Generale per le Strade Nazionali ed Autostrade) si è svolta in forma di procedura ristretta ed ha visto l’aggiudicazione finale del contratto da parte di Astaldi S.p.A.. In sede di gara, ai vari Competitor veniva richiesta la formulazione di un’offerta economica che comprendesse la realizzazione dell’opera secondo una propria proposta progettuale rispondente in toto ai requisiti del capitolato prestazionale.

Practical case for the transversal ventilation applied to unidirectional roadway tunnels - the case of S2 tunnel in Warsaw 

This paper concerns a practical case of transversal ventilation system applied in a road tunnel and how the approved final design has an impact on the final geometry of the tunnel, reducing the estimated implementation costs and thereby promoting the award of the Contract with the subsequent realization of the works. The ventilation system described is related to the twin-tube tunnel (2.4 km long) located on the new roadway S2 -Southern Bypass in Warsaw – Task A. The entire road is 4.6 Km long. The Tender procedure, issued by GDDKiA (General Directorate for National Roads and Motorways) was held as “restricted procedure” with a formulation of an economic offer in order to ensure the full compliance of the performances described in the tender specifications. It is then described the starting assumption about the performance of the ventilation system, the draft presented by the Contracting Authority during the tender phase and the optimization proposals, these last ones as results of the analysis of the required performances, the current local legislation, the technical regulations and the specific characteristics of the works to be realized. Furthermore, It has been demonstrated the applicability and effectiveness of the Computational Fluid Dynamics (CFD) and the Fire Safety Engineering for the validation of the transversal ventilation system in a road tunnel with unidirectional traffic. Inside the tunnel the ventilation system is therefore able to make a correct control of events in case of fire (by far the most dangerous condition) as well as operating and managing a proper dilution of the pollutants for sanitary ventilation.